Tuesday, April 21, 2009

Första föräldrarmötet som förälder

Ikv har vår lilla fam varit på vårt första föräldrarmöte på dagis. Jag har känt mig lite extra mammastolt hela dagen, som om jag fått ett litet kvitto på att jag duger som mamma... åtminstone "good enough"... often enough...

Det var nästan inga andra barn med, vilket inte störde J alls, då han fick mkt uppmärksamhet fr sina favoritfröknar och det dessutom bjöds på glass och kladdkaka.

På J´s dagis är det nog bara jag, P och en annan liten killes föräldrar som har svenska som modersmål. På föräldrarmötet fanns det därför både somalisk, spansk, arabisk och bosnisk tolk. Ovant och härligt m tolksurr mitt bland bildspel med barnen i, för mina ögon, så typisk "svensk" dagisverklighet. Jag fick en liten lyckoboll i magen. Johannes favoritkompis lilla R:s mamma var också där och det värmde mitt hjärta att få veta att R visar lika tydligt för sin mamma hur mkt hon gillar J, som J signalerar till mig och Petter.

Häromdagen var jag m Johannes hos min frisör här i Hjällbo, han klipper fantastiskt och tar bara 200 kr inkl tvätt och föning. han berättar hur svårt det är att klara hela den sv. administrationen som ganska nyanländ, trots att han redan lärt sig fullständigt flytande svenska och tagit svenskt gesällbrev. Tänk om Rotary och liknande sällskap mer aktivt kunde bjuda in "nysvenska" driftiga företagare i sina nätverk.

När jag satt där i stolen försökte Johannes påkalla min uppmärksamhet. Jag förstod inte vad han sa, tills frisören utbrister han säger mamma, mamma, mamma! på turkiska. (Frisörens modersmål är syrianska, men han pratar många fler språk än så..., i Hjällbo kan människor som säger att de är dåliga på språk oftast minst 3-4 st.) Tänk, vad jag tror Johannes blir berikad på alla möjliga plan i sin dagismiljö.

En fin kv efter en fin pluggdag m min mamma- och läkarstudentkollega. Dessutom har jag hunnit lämna in filmer på framkallning (nä, jag har inte helt övergett min gamla systemkamera trots att jag ärvt en jättefin digital... men det kommer... ska bara vänja mig vid Nikon och "digitalkänslan"). Dagens klipp är en alldeles röd regntät vårjacka t mina cykelturer och en matchande röd ryggsäck som äntligen ska få ersätta den gamla med ingrodd mosad banan i lilla facket. Jag och Petter åt lyxgod lunch på vårt favorit Caféva i Haga...

En FIN dag! Nu längtar jag efter att få sova.

Imorgon körkväll. Längtar efter att sjunga hela kvällen...

Godnatt! Carin