Tuesday, November 18, 2008

Regn ute, mys inne

Idag är det nästan skymning ute eftersom himlen är full av mörka moln. En av mina mammakollegor är på BB efter att hon fick barn i går natt, sitt andra! Min kusin har också fått en liten tjej. Nya liv. Nyfödd är ett av de vackraste orden jag vet.

När vågar vi öppna dörren till en lillebror eller lilla syster? Vi får se. Just nu njuter vi av att vara en liten familj. Johannes utvecklas med stormsteg som 18 månaders barn oftast gör. Han upptäcker nya förmågor varje dag. Ibland skräckblandad förtjusning och stora frustrationer över misslyckanden, men oftare stor glädje över små och stora vardagsmirakel.

I helgen var det tufft att vara mamma. Johannes och Petter drabbades av aggressivt magvirus, medan jag låg mer eller mindre klubbad i en halsinfektion. Vi fick helt enkelt ställa in Skandinavisk afton som skulle gått av stapeln igår. Så är livet med små barn ibland.

Till vår glädje hade vår kyrkoherde och hans fru inte hunnit läsa sin mail, och alltså inte fått beskedet. Kl 6 stod de utanför vår dörr. Det blev en mysig kväll med 2 istället för 22 gäster. Johannes och jag hade gjort storkok ärtsoppa, så mat fanns det i överflöd.

Ikväll kommer grannar och äter samma ärtsoppa. Jag ska göra pannkakor till äppelmosen med kardemummasmak som vi också hann tillverka igår. En lyx att ha en hemmavecka! Med tid för familj, vänner och pyssel. Julklappspysslet har börjat. I år är julklappskassan ovanligt liten, så det blir stora inslag av hemmagjort i julklappslådorna. Pyssel är kreativt, och kreativitet; också i form av musik, pyntning och inredning av Johannes rum som moster Anna håller på att flytta ut, är bra medicin mot mammaoro och oro över huvudtaget.

Ett steg i taget. Vandra tillsammans och vila tillsammans vid nådens hav. "... för om två och två blir hundra och miljoner..." klassiker från skolkören på lågstadiet. Eller Petters ord från en av hans vackra psalmer: "Sanningen är din, vägen är min..."

Jag önskar alla en fin dag med mys inne trots eller just pga regnet där ute!
Carin

2 comments:

  1. Vad fint du skriver. Värmen och myset liksom sprider sig in i min dragiga lägenhet också.
    Lycka till med julklappspyssel och pannkaksbak!
    Ta hand om dig, och hälsa till Petter!
    KRAM från Emelie - som längtar en smula till Göteborg

    ReplyDelete
  2. Tack! Mysigt om myset sprider sig... som ringar på vatten.

    Hoppas du trivs m litteratutvetenskapen och livet runt omkring.

    Carin

    ReplyDelete